0944 411 758
Blog

Ako správne nafúkať pneumatiky na bicykli?

V dnešnej dobe jazdí na bicykloch stále viacej a viacej ľudí, či už rekreačne, do práce, na cykloturistiku alebo za účelom športového či adrenalínového vyžitia. Nie všetci cyklisti sa však orientujú v tom, ako správne nafúkať pneumatiku tak, aby jazdili bezpečne. Poďme si zhrnúť niekoľko dôležitých faktov, ktoré potrebujeme vedieť, aby sme sa vyhli mäkkým či príliš nafúkaným kolesám.

Ešte pred kúpou pumpy, musíme vedieť aký typ ventilu máme na kolese. Líšia sa svojím tvarom aj veľkosťou.

Poznáme tieto typy ventilov:

  • Auto ventil – je to ventil, ktorý sa veľmi jednoducho a ľahko obsluhuje, aj preto je v súčasnosti najrozšírenejším. Osadený býva napríklad na všetkých typoch horských bicyklov. Bežne sa používa aj na pneumatikách áut, čo znamená, že si vieme kolesá pohodlne dofúkať na ktorejkoľvek čerpacej stanici.
  • Velo ventil – u nás kedysi najpoužívanejší typ ventilu predovšetkým na mestských a turistických bicykloch. Je vyhovujúci pre jazdu s nižšou rýchlosťou. Súčasťou ventilu je tesniaca gumička, ktorú je potrebné raz za čas vymeniť. Dnes sa už s týmto ventilom na novom bicykli u nás nestretneme.
  • Galuskový ventil – v dnešnej dobe najpoužívanejší z ventilov u väčšiny cestných modelov bicyklov a elektrobicyklov. Cestné bicykle majú úzke ráfiky, do ktorých sa auto ventil jednoducho nezmestí, preto sú galuskové ventily ideálnou voľbou. Ventil sa skladá z viacerých častí a vyrába sa v rôznych dĺžkach.

Keď už vieme ktorý typ ventilu máme na bicykli, môžeme pristúpiť k výberu vhodnej pumpy. Nie každá pumpa sa totiž hodí na všetky typy ventilov. Väčšina púmp obsahuje koncovku na auto ventil, niektoré majú univerzálny adaptér. Pri výbere však musíme zohľadniť aj to, kedy chceme pumpu požívať, či len doma alebo aj v teréne. Podľa toho sa zameriame buď na pumpy stojanové (neprenosné) alebo minipumpy (prenosné).

  • Stojanová (podlahová, dielenská) pumpa – je veľmi efektívna, výkonná a kolesá ňou vieme veľmi rýchlo nafúkať. Jej súčasťou býva nanometer, ktorý ukazuje tlak v pneumatikách (v baroch). Tento typ pumpy sa používa vo všetkých servisoch, no pokojne ju môžeme používať aj v domácich podmienkach.
  • Minipumpa – je navrhnutá pre občasné prípadne núdzové použitie v teréne. Je veľmi ľahká, kompaktná a skladná, preto je vhodná na cesty, kedy si ju jednoducho pribalíme do ruksaku.
  • Vzduchový kompresor – je obľúbený medzi profesionálnymi cyklistami najmä pre jeho jednoduchú obsluhu a presný tlak.

Mám správny ventil? Koľko barov je tak akurát?

— Ivan

V prípade, že pumpu už máte, no s nesprávnou koncovkou, ideálne a aj najlacnejšie riešenie je zabezpečiť si redukciu ventilu. Redukciu je možné naskrutkovať na ktorýkoľvek typ ventilu.

Pri fúkaní kolesa odporúčame skontrolovať aj kategóriu kolesa a druh plášťa, pretože každé koleso sa fúka inak. Ideálne je riadiť sa údajmi, ktoré udáva výrobca priamo na plášti.

  • cestné kolesá sa fúkajú najviac – bežná hodnota býva medzi 6 až 8 barov, pri galuskových ventiloch to môže byť 8 až 12 barov
  • trekingové a crossové kolesá – 3,5 až 5 barov
  • horské kolesá sa fúkajú najmenej, štandardne na 2 až 2,5 barov

Pri fúkaní kolesa treba zvážiť aj štýl jazdy a povrch terénu, na ktorý sa s bicyklom chystáme. V neposlednom rade je dôležitá aj hmotnosť samotného cyklistu.

Veríme, že vám článok pomohol. Ak však potrebujete vedieť viac neváhajte navštíviť servis bicyklov RAIDERO

Ďalšie články k servisu bicykla nájdete tu

 

-O-
Leave a Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.